Der er mange meninger om hvad et godt personligt CV er, og hvordan man bygger det op.

Derfor er der også mange private aktører at finde på bl.a. nettet, med ekspertviden om feltet. Da vi som myndighed ikke må komme med eksempler på private aktører uden forhåndsaftaler eller samarbejder, vil vi i stedet give dig nogle fif til, hvordan du med hjælp fra Google kan blive omdirigeret til relevante hjemmesider. Prøv fx at indsætte "jobsøgning" eller "CV" i Googles søgefelt - og vupti, så skulle du være på rette spor.

Vi har også udarbejdet vores egne råd til det gode CV. Læs nærmere nedenfor.

 

Vi har naturligvis også et par gode råd - læs mere her

Vores råd er rettet mod dig, som ikke har så stærkt et netværk eller en så efterspurgt uddannelsesprofil, at din næste arbejdsgiver headhunter dig igennem diverse sociale medier og relationer mv. Vores råd er målrettet dig, der primært ønsker at skabe kendskab til dig, gennem traditionel jobsøgning, i form at eksponering af dit CV (og ansøgning) for potentielle arbejdsgivere.

Nedenstående råd tager udgangspunkt i den almen virksomhedskendte kommunikationsmodel *AIDA, som er værd at huske på når end du sidder og arbejder på dit CV, en ansøgning eller et hvilket som helst andet budskab med et kommunikationsmål for øje: 

 

  • Find på en fængende overskrift, der fortæller noget om dig. Herunder kan du med fordel målrette 3-5 linjers tekst til det job du søger. Glem ikke et vellignende billede af dig selv! (Husk, dit CV er dét der skal få dig videre til næste skridt!) 

 

  • Tænk i farver, læsbarhed og læservenlig struktur/opbygning (en arbejdsgiver har været ansøgerbunken igennem mange gange før, og kan på få sekunder vurdere om et CV synes spændende nok at gå videre med - vær derfor selv med til at påvirke det)

 

  • CV'ets længde - et evigt diskussionspunkt. Du har formentlig allerede hørt gode råd og regler om, at kort er godt, og at 2 sider er et maksimum. Det kan der være noget om - men ligeledes, kan et 6-8 siders langt CV være berettiget, hvis indholdet er relevant og dine erfaringer tæller mere end hvad der er plads til på få sider. Der er også forskel på om du er nyuddannet eller kommer med 25 års erfaring, om du ønsker at fortælle din livshistorie/give alle aspekter ved dig selv til kende, eller om du holder dig til de rene stillingsrelevante fakta. Et forsigtigt, men konstruktivt råd er derfor: Gør side 1 i dit CV spændende og opmærksomhedsskabende! Hvis først det opfattes sådan, er læseren formentlig ligeglad med det totale antal sider

 

  • Kill your darlings, og skær så de vigtigste guldkorn ud i pap! (udvælg dine absolut største guldkorn - fx præstationer på eller udenfor arbejdspladsen, sjove eller kloge udsagn eller citater med relevans for den stilling og arbejdsgiver du søger hos. Sørg derefter for at male et billede med ord af dine bedrifter/varemærker

 

  • Vær dig selv! Du skal altid kunne genkende dig selv i det du skriver - i sidste ende bliver du alligevel valgt for hvem du er, frem for hvem du prøver at være

 

 *AIDA: Attention (skab opmærksomhed omkring din person), Interest (lad opmærksomheden generere en form for interesse for din person), Desire (interessen skulle gerne føre til ønsket om at lære dig bedre at kende), Action (og endelig, skulle ønsket om at lære dig bedre at kende, gerne resultere i en invitation til et kaffemøde/jobinterview) .

 

- af Heidi Robus, Rekrutteringskonsulent i NRS

 

Og husk så, at alle råd er subjektive - lige så vel som øjnene der ser :)

 

 

 

 

 

Nordsjællands Rekrutteringsservice

Trollesmindealle 27

3400 Hillerød

Telefon: 72 32 31 20

E-mail: kontakt@nrs.support